Na een peptalk van mijn kant, vergezeld met de nodige humor en eye-openers voor mijn studenten, kreeg ik steevast te horen: “Ik wou dat ik dit wist toen ik 16 was!” Laat me uitleggen in welke hoedanigheid ik die opmerking steeds te horen kreeg, en welke gevolgen het voor mij uiteindelijk heeft gekregen en mijn leven een hele andere wending heeft gegeven.
Een ‘neus’ voor de onzekere student
Gedurende 15 jaar ben ik als docent scheikunde werkzaam geweest aan de Medische Faculteit van het Radboudumc in Nijmegen. Daar heb ik naast practica, ook colleges mogen verzorgen voor studenten geneeskunde en biomedische wetenschappen. Ik had heel snel een ‘neus’ ontwikkeld voor de onzekere student die ik er zo wist uit te vissen. Vaak was het wachten op het moment dat een experiment zou mislukken, en de tranen dan over de wangen zouden gaan rollen. Menig collega stuurde haar dan naar me toe: “Albert, we hebben er weer een voor je.”
80% heeft een negatief zelfbeeld
Vaak waren het vrouwelijke studenten die last hadden van een enorm negatief zelfbeeld en een lage eigenwaarde. Vaak hoorde ik opmerkingen als: “Ik ben zo dom! Ik ben niet geschikt voor dit werk! Ik ben niks waard!” en ga zo maar door. Na 15 jaar had ik een goed beeld gekregen: 80% van de studenten loopt dus rond met een negatief zelfbeeld, en dat is in mijn ogen schrijnend! Hoezo dom? Ze hebben allemaal minimaal VWO of Gymnasium afgerond en zijn aan de poort van de Medische Faculteit ook nog eens gescreend en geselecteerd.
Komiek en mentor
Als docent ben ik dus niet alleen didacticus waarbij ik mijn kennis gepassioneerd en enthousiast overdraag, maar ben ik ook verhalenverteller, motivator, coach, pedagoog, inspirator, komiek en mentor van een prachtige en jonge doelgroep: de 18-plussers, oftewel: de student. Een kleine kanttekening: niet iedereen is student op die leeftijd of heeft de ambitie om na het voortgezet onderwijs te gaan studeren, maar dat even terzijde.
Met meer zelfvertrouwen naar huis
Met de nodige lichtheid en humor wist ik de student te overtuigen dat het niet het einde van de wereld was en dat het echt niet nodig is om er een drama van te maken als een experiment mislukt. Na doorvragen kwam ik er al snel achter wat er aan de hand was: onzekerheid, faalangst en een negatief zelfbeeld lagen aan de basis van het ingebeelde drama. Voor mij ingrediënten om haar met meer zelfvertrouwen naar huis te sturen, wat me altijd lukte en de glimlach die ik er voor terugkreeg was onbetaalbaar!
Een ode aan de student
Hoe deed ik dat dan? Eigenlijk heel simpel: luisteren, doorvragen en in mijn ogen essentiële lifetools meegeven die ze allemaal ontberen. Die beren op de weg bestaan alleen maar bij de gratie van jouw (negatieve) mindset. Wat is mindset? Ook dat leg ik uiteraard uit aan de geïnteresseerde student die me vol ongeloof aan zit te kijken. Ik ben dan nog lang niet klaar, want ik heb het uiteraard ook over conditioneringen, opvoeding en de invloed van social media. Ik besluit mijn peptalk met een geïmproviseerde ode aan de student die voor me zit en prijs ik haar de hemel in hoe fantastisch en getalenteerd ze is. Haar ongeloof is nu helemaal compleet, want complimenten krijgen is bijna iets buitenaards.
Ik zet leerlingen in hun kracht
De complimenten die ik er voor terugkreeg waren haar glimlach op haar gezicht en het zelfvertrouwen wat een enorme boost had gekregen. Ik zeg dit niet om mezelf op de borst te kloppen! Maar na de inzichten die menig student van mij heeft gekregen, kreeg ik steevast het volgende te horen: “Ik wou dat ik dit wist toen ik 16 was; dan was het nu een stuk makkelijker geweest.” Mooi toch? En nu zijn wat mij betreft de leerlingen in het voortgezet onderwijs aan de beurt om ze uit te rusten met een flinke dosis zelfvertrouwen! Na 15 jaar academisch onderwijs ga ik nu leerlingen in het voortgezet onderwijs in hun kracht zetten door ze te leren hoe ze met een positieve mindset succesvol kunnen zijn, en je raad het al, mijn training heet: “Jij bent het Licht van de wereld”.
Namasté