Wie is Albert Bilos?
Docent persoonlijke ontwikkeling…
…die met humor jonge mensen in hun kracht zet door ze te leren hoe ze met een positieve mindset succesvol kunnen zijn. Leerlingen in het voortgezet onderwijs maken tijdens de adolescentie een belangrijke transformatie door; de levensfase waarin ze zitten vormt de schakel tussen kindertijd en volwassenheid. Niet alleen op lichamelijk vlak zijn ze aan het veranderen, ook op geestelijk vlak gebeurt er een hoop. Op een luchtige en speelse manier geef ik deze prachtige doelgroep een gebruiksaanwijzing mee om optimaal mens te zijn.
Gereedschappen waarmee ze meer rust kunnen creëren in het puberbrein, weten hoe ze meer stabiliteit kunnen ervaren tijdens hun rit in de emotionele achtbaan. Antwoord kunnen geven op essentiële levensvragen als: “Wie ben ik?” en “Wat doe ik hier?” Ook op het gebied van communicatie en internet geef ik deze jonge doelgroep inzichten mee waardoor ze weten hoe ze de zin en onzin op het internet kunnen scheiden. Dat ze een idee hebben wat respectvolle communicatie is en dat je die legt door daadwerkelijk contact te leggen met elkaar zonder tussenkomst van allerlei technologische hulpstukken.
Waarom ben ik gekwalificeerd?
In 1993 ben ik met mijn eigen persoonlijke ontwikkeling gestart op het moment dat ik dacht: is dit het nou? Ik wist dat er meer uit het leven te halen viel, wilde het gevoel hebben dat ik al het merg uit het leven had gezogen, het gevoel hebben dat ik werkelijk had geleefd, niet gedicteerd door mijn omgeving of omstandigheden. Daarom nam ik het heft in eigen handen en ging zoeken naar mijn waarheden, naar dingen die voor mij werkten om een heel, compleet en bovenal gelukkig mens te zijn.
Dat betekent dat ik mezelf dus confronteerde met de leuke en minder leuke kanten van mezelf. Leerde hoe ik van de vele spiegels die me werden voorgehouden kon groeien, en in elke crisis een kans ligt besloten om verder te komen. Vele trainingen en boeken op het gebied van psychologie en persoonlijke ontwikkeling heb ik verslonden en geïntegreerd in mijn leven, waardoor ik me nu verrijkt voel met heel veel kennis en ervaring die ik graag wil delen met jonge mensen die dit nu heel goed kunnen gebruiken. Deze kennis en ervaring deelde ik al met de studenten van de medische faculteit aan het Radboudumc, en steevast kreeg ik weer dezelfde reactie te horen: “Ik wou dat ik dit wist toen ik 16 was.”
Waarom jonge mensen helpen?
Deze prachtige doelgroep heeft de toekomst, hebben middelen nodig hoe ze succesvol kunnen zijn, en krijgen helaas weinig mee hoe ze dat kunnen. Een diploma is geen garantie voor succes later. Een juiste mindset wel, en wat is dat dan? Daar kan ik ze bij helpen omdat ik uit ervaring weet welke mindset nodig is om succesvol te zijn. Ze kampen ook met een negatief zelfbeeld, met alle gevolgen van dien.
Nadat ik onzekere studenten in het Radboudumc met meer zelfvertrouwen naar huis had gestuurd, voorzien van de nodige bagage aan zelfkennis en een positiever zelfbeeld, kreeg ik steevast te horen: “Ik wou dat ik dit wist toen ik 16 was.” Ik heb dus ervaren wat een enorme meerwaarde het heeft wanneer we jonge mensen uitrusten met psychologische tools zodat ze weten hoe ze, ongeacht de omstandigheden, met een positieve mindset in balans kunnen blijven en kunnen gedijen op een onverwoestbare tevredenheid.
Wat levert het jouw school op?
Een school kan zich op deze wijze onderscheiden van de rest omdat ze haar leerlingen net iets meer meegeeft dan alleen maar een diploma, namelijk: je geeft deze prachtige jonge mensen een complete uitrusting mee waarin ze zichzelf kennen, opgewassen zijn tegen allerlei uitdagingen en geeft ze gereedschappen mee hoe ze in hun verdere loopbaan succesvol kunnen zijn. Dit wil je als school toch elke leerling meegeven? Een succesvolle leerling is een gelukkige leerling, en dat geef je ze met de gebruiksaanwijzing die ik aanbied mee. Voor de rest van hun leven zullen ze hier profijt van hebben: “Wat ben ik blij dat ik dit al wist toen ik 16 was!”
Mijn roots
Oorspronkelijk kom ik uit Kroatië, een prachtig land met een turbulent verleden. In 1970 ben ik naar Nederland verhuisd en ik weet dat mijn ouders het in het begin niet makkelijk hadden. Ze hebben mij met de stap die ze hebben genomen geïnspireerd om datgene te doen wat leidt tot een succesvol bestaan; het voormalig Joegoslavië bood destijds nauwelijks kansen en ik prijs mezelf daarom ontzettend gelukkig dat ik in Nederland heb mogen opgroeien.